شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales
شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales (RS) نشان دهنده میزان درصد تغییرات فاکتورها در کل فروش مربوط به کالاها و خدمات با دوام و بی دوام در یک دوره مشخص می باشد . به عبارتی شاخص میزان خرده فروشی ، نشان دهنده میزان رشد قیمت در کالاها و خدماتی است که توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد . این شاخص ، اولین نگاه حیاتی به اطلاعات هزینه های مصرف کننده است .
این شاخص که به نوعی میزان پول خرج شده برای همه کالاها و خدمات ایجاد شده در کشور را اندازه گیری می نمایند و به عنوان یک شاخص بسیار مهم در اقتصاد شمرده می شود . هر چه هزینه های خرده فروشی کاهش یابد می تواند موحب رکود اقتصادی با کاهش درآمدهای مالیاتی و اجبار شرکتها به تعدیل نیرو شود .
شاخص خرده فروشی یک برآورد جامع از فروش کالاهای جزئی در طی یک دوره ی زمانی اعلام شده می باشد که معمولا بر اساس نمونه گیری داده ای برای مدل سازی کل کشور به کار گرفته می شود . این شاخص به عنوان شاخص پیشرو یا Leading Indicator در اقتصاد کلان معرفی می شود و دادها و ارقام خرده فروشی سالم به طور معمول باعث حرکت مثبت در بازارهای سهام می شود .
نکته 1 : این شاخص با نام های زیر شناخته می شود :
Retail Sales (RS)
Retail Sales Price (RSP)
Retail Sales Index (RSI)
Advance Retail Sales (ARS)
تعریف خرده فروشی
خرده فروشی عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف کنندگان و مشاغل . این کالاها و خدمات به پایان زنجیره تأمین رسیدهاند و اکنون به مصرفکننده نهایی فروخته میشوند . این زنجیره با تولیدکننده یا تامین کننده کالا شروع و به خرده فروشی ختم میشود .
آغاز زنجیره تأمین شامل کالاها (کامودیتیها) و سایر مواد اولیه می شود . سپس تولیدکنندگان محصول را میسازند . در میانه زنجیره تأمین ، فروش عمده قرار دارد که آنها کالاها و خدمات را بین خرده فروشان توزیع می کنند و در نهایت خرده فروشان آنها را به مصرف کننده میفروشند .
گروههای خرده فروشی مهم
اداره سرشماری ، خرده فروشی را به ۱۳ دسته تقسیم می کند . بزرگترین دسته ، وسایل نقلیه و قطعات وسایل نقلیه است . از آنجا که این بخش ، یک مولفه بسیار بزرگ است گزارش اداره سرشماری ، خرده فروشی بدون وسایل نقلیه را هم منتشر میکند .
در اینجا همه ۱۳ گروه خرده فروشی آورده شده است :
فروشندگان وسایل نقلیه ، از جمله قطعات خودرو ، فروش وسایل نقلیه جدید و دست دوم
خرده فروشی های غیر فروشگاهی که به معنای خرده فروشی آنلاین است . مانند آمازون (Amazon)
فروشگاه های بزرگ
پوشاک ، مانند فروشگاههای لباس مخصوص
فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ، از جمله خرده فروشان Big-Box (خرده فروشی که از نظر فیزیکی بزرگ است) مانند شبکه فروش وسایل کامپیوتری و برقی Best Buy
فروشگاه های مواد غذایی و آشامیدنی ، از جمله خواربار فروشی
فروشگاه های لوازم ساختمان و باغ ، مانند Lowes و Home Depot
کالاهای ورزشی / فروشگاه های سرگرمی ، مانند Hobby Lobby و Michael’s
فروشگاه های آرایشی / بهداشتی ، از جمله داروخانه ها
فروشگاه های مبلمان
مهمان نوازی و اوقات فراغت ، از جمله هتل ها ، رستوران ها و بارها
پمپ بنزین ها
متفرقه
نکته مهم : مهمترین زمان در فروش خرده فروشها ، فصل خرید تعطیلات است . فصل خرید تعطیلات رسماً از جمعه سیاه ، روز بعد از روز شکرگزاری آغاز میشود .
فصل خرید تعطیلات تقریبا ۲۰٪ از فروش سالانه بسیاری از خرده فروشان را تشکیل می دهد . برای جواهرفروشی ها ۷۰٪ فروش سالانه را به خود اختصاص می دهد . همچنین شامل روزهای خرید بزرگ دیگر مانند دوشنبه اینترنتی (Cyber Monday) ، دوشنبه سبز (Green Monday) و هر روز خرید دیگر تا کریسمس است . برخی از خرده فروشان هم فروش “کریسمس در جولای” را برای تحریک فروش در فصل رکود تابستان ابداع کردهاند .
تاثیر شاخص Retail Sales بر روی بازارهای مختلف
1 – بازار فارکس
گزارش خرده فروشی بطور ویژه مرتبط با بازار فارکس نیست ، اما اگر گزارش قوی تر از انتظار باشد ، ممکن است رشد کلی اقتصادی را نشان دهد ، و ارز را برای سرمایه گذاران جذاب تر کند .
2 – بازار اوراق قرضه
بازار اوراق قرضه معمولا افزایش میزان خرده فروشی را به عنوان یک نشانه منفی (نزولی) برای اوراق قرضه در نظرمی گیرد . این نگرانی ها احتمالا از این امر نشات می گیرد که افزایش نرخ بهره اگر اقتصاد خیلی سریع درحال گسترش باشد ، ممکن است لازم باشد و هر چه بیشتر نرخ بهره کوتاه مدت افزایش یابد ، نرخ بلند مدت اوراق بهادار جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارد . این بخاطر محدود شدن اسپرد نقدینگی بین اوراق قرضه و نرخ بهره کوتاه مدت می باشد .
3 – بازار بورس اوراق بهادار
در مواردی که نگرانی از افزایش نرخ بهره وجود دارد ، بازار بورس ، یک گزارش خرده فروشی مثبت را به عنوان نشانه ای از یک اقتصاد قوی و محیطی مساعد برای کسب و کار به منظور تحقق سود عملیاتی می بیند .
چند نکته مهم در خصوص شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales
1 – شاخص Retail Sales جزء شاخص های تورمی است .
2 – شاخص Retail Sales توسط دفتر آمار و تجزیه و تحلیل اقتصادی ، وزارت بازرگانی آمریکا (The Census Bureau of the Department of Commerce) تهیه و منتشر می شود .
3 – کالاها و خدمات با دوام (کالاها و خدماتی که بیش از سه سال دوام دارند ، مثل لوازم خانه) و کالاها و خدمات بی دوام (کالاها و خدماتی که کمتر از سه سال دوام دارند ، مثل غذا)
4 – هزینههای مصرفکننده (Consumer Spending) تقریباً ۷۰٪ (دو سوم) تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده است و شاخص خرده فروشی را به یک شاخص اقتصادی خوب تبدیل می کند .
5 – اداره سرشماری ، مقدار خرده فروشی را با نرخ تورم تعدیل نمی کند.
6 – هنگام محاسبه حجم خرده فروشی 40% از فروش به کالاهایی بادوام مانند اتومبیل و لوازم خانگی و 60% از آنها به کالاهای مصرفی از جمله خوراک و پوشاک تعلق میگیرد .
7 – هنگام محاسبه تولیدات ناخالص (GDP) یک سوم از آن به خرده فروشی (Retail Sales) تعلق میگیرد.
8 – شاخص خرده فروشی از عوامل تکان دهنده بازار می باشد ، زیرا معیاری ست که ضریب اطمینان و میزان خرید مصرف کننده را نشان می دهد و درصد بالای آن نشان دهنده افزایش فعالیت های اقتصادی است.
9 – بهتر است علاوه بر درصد تغییرات ماهانه ، خرده فروشی (Retail Sales) سال به سال نیز بررسی شود . چرا که نرخ رشد سالانه خرده فروشی ، نشانه بهتری از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ارائه می دهد.
10 – گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) هر سه ماه یکبار در طول سال منتشر می شود . اگر خرده فروشی (Retail Sales) هر ماه زیاد باشد ، احتمالاً گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) نیز به همان میزان خوب خواهد بود . اما تنها زمانی درست نخواهد بود که قیمت ها به دلیل تورم در حال افزایش هستند . گزارش خرده فروشی متناسب با تورم نیست .
11 – به همراه شاخص Retail Sales ، آمار Core Retail Sales (تغییر در ارزش کل فروش در سطح خرده فروشی ، به استثنای خودرو) هم منتشر می گردد .
12 – شاخص Retail Sales را نیز می توان جزء حرکت دهنده های اصلی بازار به حساب آورد .
روش تاثیر : اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.
یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .
میزان تاثیر : زیاد
زمان انتشار گزارش : بصورت ماهانه ( روز پنجشنبه ، هفته دوم هر ماه – 14 روز پس از پایان هرماه )
منبع انتشار گزارش : وزارت بازرگانی ایالات متحده Census Bureau