Amir Kral - Forex Trader

0 %
امیر کرال
معامله گر (تریدر) فارکس
  • سبک ترید :
    اصول
  • نوع ترید :
    روزانه
  • سابقه :
    7+ سال
زبان ها
انگلیسی
استانبولی
تورکی
سبک تحلیل
اصول
مدیریت سرمایه
روانشناسی
پلن معاملاتی
استراتژی
سایر مهارت ها
  • طراح وب سایت
  • بیزنس کوچینگ
  • مدیر سئو

شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales

1400-08-09

شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales

شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales (RS) نشان دهنده میزان درصد تغییرات فاکتورها در کل فروش مربوط به کالاها و خدمات با دوام و بی دوام در یک دوره مشخص می باشد . به عبارتی شاخص میزان خرده فروشی ، نشان دهنده میزان رشد قیمت در کالاها و خدماتی است که توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد . این شاخص ، اولین نگاه حیاتی به اطلاعات هزینه های مصرف کننده است .

این شاخص که به نوعی میزان پول خرج شده برای همه کالاها و خدمات ایجاد شده در کشور را اندازه گیری می نمایند و به عنوان یک شاخص بسیار مهم در اقتصاد شمرده می شود .  هر چه هزینه های خرده فروشی کاهش یابد می تواند موحب رکود اقتصادی با کاهش درآمدهای مالیاتی و اجبار شرکتها به تعدیل نیرو شود .

شاخص خرده فروشی یک برآورد جامع از فروش کالاهای جزئی در طی یک دوره ی زمانی اعلام شده می باشد که معمولا بر اساس نمونه گیری داده ای برای مدل سازی کل کشور به کار گرفته می شود . این شاخص به عنوان شاخص پیشرو یا Leading Indicator در اقتصاد کلان معرفی می شود و دادها و ارقام خرده فروشی سالم به طور معمول باعث حرکت مثبت در بازارهای سهام می شود .

نکته 1 : این شاخص با نام های زیر شناخته می شود :

Retail Sales (RS)
Retail Sales Price (RSP)
Retail Sales Index (RSI)
Advance Retail Sales (ARS)

تعریف خرده فروشی

خرده فروشی عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف کنندگان و مشاغل . این کالاها و خدمات به پایان زنجیره تأمین رسیده‌اند و اکنون به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شوند . این زنجیره با تولید‌کننده یا تامین‌ کننده کالا شروع و به خرده فروشی ختم می‌شود  .

آغاز زنجیره تأمین شامل کالاها (کامودیتی‌ها) و سایر مواد اولیه می شود . سپس تولیدکنندگان محصول را می‌سازند . در میانه زنجیره تأمین ، فروش عمده قرار دارد که آنها کالاها و خدمات را بین خرده فروشان توزیع می کنند و در نهایت خرده فروشان آنها را به مصرف کننده می‌فروشند .

 

گروههای خرده فروشی مهم

اداره سرشماری ، خرده فروشی را به ۱۳ دسته تقسیم می کند . بزرگترین دسته ، وسایل نقلیه و قطعات وسایل نقلیه است . از آنجا که این بخش ، یک مولفه بسیار بزرگ است گزارش اداره سرشماری ، خرده فروشی بدون وسایل نقلیه را هم منتشر می‌کند .

در اینجا همه ۱۳ گروه خرده فروشی آورده شده است :

فروشندگان وسایل نقلیه ، از جمله قطعات خودرو ، فروش وسایل نقلیه جدید و دست دوم
خرده فروشی های غیر فروشگاهی که به معنای خرده فروشی آنلاین است . مانند آمازون (Amazon)
فروشگاه های بزرگ
پوشاک ، مانند فروشگاههای لباس مخصوص
فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ، از جمله خرده فروشان ‌Big-Box (خرده فروشی که از نظر فیزیکی بزرگ است) مانند شبکه فروش وسایل کامپیوتری و برقی Best Buy
فروشگاه های مواد غذایی و آشامیدنی ، از جمله خواربار فروشی
فروشگاه های لوازم ساختمان و باغ ، مانند Lowes و Home Depot
کالاهای ورزشی / فروشگاه های سرگرمی ، مانند Hobby Lobby و Michael’s
فروشگاه های آرایشی / بهداشتی ، از جمله داروخانه ها
فروشگاه های مبلمان
مهمان نوازی و اوقات فراغت ، از جمله هتل ها ، رستوران ها و بارها
پمپ بنزین ها
متفرقه

نکته مهم : مهمترین زمان در فروش خرده فروش‌ها ، فصل خرید تعطیلات است . فصل خرید تعطیلات رسماً از جمعه سیاه ، روز بعد از روز شکرگزاری آغاز می‌شود .

فصل خرید تعطیلات تقریبا ۲۰٪ از فروش سالانه بسیاری از خرده فروشان را تشکیل می دهد . برای جواهرفروشی ها ۷۰٪ فروش سالانه را به خود اختصاص می دهد . همچنین شامل روزهای خرید بزرگ دیگر مانند دوشنبه اینترنتی (Cyber Monday) ، دوشنبه سبز (Green Monday) و هر روز خرید دیگر تا کریسمس است . برخی از خرده فروشان هم فروش “کریسمس در جولای” را برای تحریک فروش در فصل رکود تابستان ابداع کرده‌اند .

 

تاثیر شاخص Retail Sales بر روی بازارهای مختلف

1 – بازار فارکس

گزارش خرده فروشی بطور ویژه مرتبط با بازار فارکس نیست ، اما اگر گزارش قوی تر از انتظار باشد ، ممکن است رشد کلی اقتصادی را نشان دهد ، و ارز را برای سرمایه گذاران جذاب تر کند .

2 – بازار اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه معمولا افزایش میزان خرده فروشی را به عنوان یک نشانه منفی (نزولی) برای اوراق قرضه در نظرمی گیرد . این نگرانی ها احتمالا از این امر نشات می گیرد که افزایش نرخ بهره اگر اقتصاد خیلی سریع درحال گسترش باشد ، ممکن است لازم باشد و هر چه بیشتر نرخ بهره کوتاه مدت افزایش یابد ، نرخ بلند مدت اوراق بهادار جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارد . این بخاطر محدود شدن اسپرد نقدینگی بین اوراق قرضه و نرخ بهره کوتاه مدت می باشد .

3 – بازار بورس اوراق بهادار

در مواردی که نگرانی از افزایش نرخ بهره وجود دارد ، بازار بورس ، یک گزارش خرده فروشی مثبت را به عنوان نشانه ای از یک اقتصاد قوی و محیطی مساعد برای کسب و کار به منظور تحقق سود عملیاتی می بیند .

 

چند نکته مهم در خصوص شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales

1 – شاخص Retail Sales جزء شاخص های تورمی است .

2 – شاخص Retail Sales توسط دفتر آمار و تجزیه و تحلیل اقتصادی ، وزارت بازرگانی آمریکا (The Census Bureau of the Department of Commerce) تهیه و منتشر می شود .

3 – کالاها و خدمات با دوام (کالاها و خدماتی که بیش از سه سال دوام دارند ، مثل لوازم خانه) و کالاها و خدمات بی دوام (کالاها و خدماتی که کمتر از سه سال دوام دارند ، مثل غذا)

4 – هزینه‌های مصرف‌کننده (Consumer Spending) تقریباً ۷۰٪ (دو سوم) تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده است و شاخص خرده فروشی را به یک شاخص اقتصادی خوب تبدیل می کند .

5 – اداره سرشماری ، مقدار خرده فروشی را با نرخ تورم تعدیل نمی کند.

6 – هنگام محاسبه حجم خرده فروشی 40% از فروش به کالاهایی بادوام مانند اتومبیل و لوازم خانگی و 60% از آنها به کالاهای مصرفی از جمله خوراک و پوشاک تعلق میگیرد .

7 –  هنگام محاسبه تولیدات ناخالص (GDP) یک سوم از آن به خرده فروشی (Retail Sales) تعلق می‌گیرد.

8 – شاخص خرده فروشی از عوامل تکان دهنده بازار می باشد ، زیرا معیاری ست که ضریب اطمینان و میزان خرید مصرف کننده را نشان می دهد و درصد بالای آن نشان دهنده افزایش فعالیت های اقتصادی است.

9 – بهتر است علاوه بر درصد تغییرات ماهانه ، خرده فروشی (Retail Sales) سال به سال نیز بررسی شود . چرا که نرخ رشد سالانه خرده فروشی ، نشانه بهتری از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ارائه می دهد.

10 – گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) هر سه ماه یکبار در طول سال منتشر می شود . اگر خرده فروشی (Retail Sales) هر ماه زیاد باشد ، احتمالاً گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP)  نیز به همان میزان خوب خواهد بود . اما تنها زمانی درست نخواهد بود که قیمت ها به دلیل تورم در حال افزایش هستند . گزارش خرده فروشی متناسب با تورم نیست .

11 – به همراه شاخص Retail Sales ، آمار Core Retail Sales  (تغییر در ارزش کل فروش در سطح خرده فروشی ، به استثنای خودرو) هم منتشر می گردد .

12 – شاخص Retail Sales را نیز می توان جزء حرکت دهنده های اصلی بازار به حساب آورد .

 

روش تاثیر : اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.

یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .

میزان تاثیر : زیاد

زمان انتشار گزارش : بصورت ماهانه ( روز پنجشنبه ، هفته دوم هر ماه – 14 روز پس از پایان هرماه )

منبع انتشار گزارش : وزارت بازرگانی ایالات متحده Census Bureau

Posted in تحلیل فاندامنتالTags:
4 Comments
  • احسان

    چقدر سایت مفید و اوکیه ای ممنون

    11:20 1402-04-27 پاسخ
  • محمد

    واقعا دمت گرم سایتت عالیه آیا اموزش هم دارید ؟پیج اینستا یا تلگرام نتنونستم داخل سایت پیدا کنم

    22:01 1402-05-22 پاسخ
  • مصطفی

    واقعیت امر اینکه در زمان خبر تشخیص جهت تاثیر خیلی سخته ! شاید هم شدنی نباشه !ولی من بعد از شکست های پی در پی در تشخیص جهت حرکت یا تشخیص درست حرکت و برخورد با اسلیپیج بروکرها به این نتیجه رسیدم ورود در زمان خبر منطقی نیست ولی ورود بعد از خبر را میشه با یه استراتژی موفق تدارک دید .
    روی این موضوع تا الان چندتا موفقیت کسب کردم .
    از مطالب مفیدی که قرار دادید بسیار استفاده کردم . ممنونم♥

    22:27 1403-04-25 پاسخ
  • jacob

    فوق العاده هستید ممنونم از زحماتتون

    15:37 1403-05-25 پاسخ
Write a comment

شش + 16 =

زندگیتو جوری بساز که داستانش ارزش گفتنو داشته باشه
‏‏ᴍᴀᴋᴇ ʏᴏᴜʀ ʟɪғᴇ ᴀ sᴛᴏʀʏ ᴡᴏʀᴛʜ ᴛᴇʟʟɪɴɢ