شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales
شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales (RS) نشان دهنده میزان درصد تغییرات فاکتورها در کل فروش مربوط به کالاها و خدمات با دوام و بی دوام در یک دوره مشخص می باشد . به عبارتی شاخص میزان خرده فروشی ، نشان دهنده میزان رشد قیمت در کالاها و خدماتی است که توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد . این شاخص ، اولین نگاه حیاتی به اطلاعات هزینه های مصرف کننده است .
این شاخص که به نوعی میزان پول خرج شده برای همه کالاها و خدمات ایجاد شده در کشور را اندازه گیری می نمایند و به عنوان یک شاخص بسیار مهم در اقتصاد شمرده می شود . هر چه هزینه های خرده فروشی کاهش یابد می تواند موحب رکود اقتصادی با کاهش درآمدهای مالیاتی و اجبار شرکتها به تعدیل نیرو شود .
شاخص خرده فروشی یک برآورد جامع از فروش کالاهای جزئی در طی یک دوره ی زمانی اعلام شده می باشد که معمولا بر اساس نمونه گیری داده ای برای مدل سازی کل کشور به کار گرفته می شود . این شاخص به عنوان شاخص پیشرو یا Leading Indicator در اقتصاد کلان معرفی می شود و دادها و ارقام خرده فروشی سالم به طور معمول باعث حرکت مثبت در بازارهای سهام می شود .
نکته 1 : این شاخص با نام های زیر شناخته می شود :
Retail Sales (RS)
Retail Sales Price (RSP)
Retail Sales Index (RSI)
Advance Retail Sales (ARS)
تعریف خرده فروشی
خرده فروشی عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف کنندگان و مشاغل . این کالاها و خدمات به پایان زنجیره تأمین رسیدهاند و اکنون به مصرفکننده نهایی فروخته میشوند . این زنجیره با تولیدکننده یا تامین کننده کالا شروع و به خرده فروشی ختم میشود .
آغاز زنجیره تأمین شامل کالاها (کامودیتیها) و سایر مواد اولیه می شود . سپس تولیدکنندگان محصول را میسازند . در میانه زنجیره تأمین ، فروش عمده قرار دارد که آنها کالاها و خدمات را بین خرده فروشان توزیع می کنند و در نهایت خرده فروشان آنها را به مصرف کننده میفروشند .
گروههای خرده فروشی مهم
اداره سرشماری ، خرده فروشی را به ۱۳ دسته تقسیم می کند . بزرگترین دسته ، وسایل نقلیه و قطعات وسایل نقلیه است . از آنجا که این بخش ، یک مولفه بسیار بزرگ است گزارش اداره سرشماری ، خرده فروشی بدون وسایل نقلیه را هم منتشر میکند .
در اینجا همه ۱۳ گروه خرده فروشی آورده شده است :
فروشندگان وسایل نقلیه ، از جمله قطعات خودرو ، فروش وسایل نقلیه جدید و دست دوم
خرده فروشی های غیر فروشگاهی که به معنای خرده فروشی آنلاین است . مانند آمازون (Amazon)
فروشگاه های بزرگ
پوشاک ، مانند فروشگاههای لباس مخصوص
فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ، از جمله خرده فروشان Big-Box (خرده فروشی که از نظر فیزیکی بزرگ است) مانند شبکه فروش وسایل کامپیوتری و برقی Best Buy
فروشگاه های مواد غذایی و آشامیدنی ، از جمله خواربار فروشی
فروشگاه های لوازم ساختمان و باغ ، مانند Lowes و Home Depot
کالاهای ورزشی / فروشگاه های سرگرمی ، مانند Hobby Lobby و Michael’s
فروشگاه های آرایشی / بهداشتی ، از جمله داروخانه ها
فروشگاه های مبلمان
مهمان نوازی و اوقات فراغت ، از جمله هتل ها ، رستوران ها و بارها
پمپ بنزین ها
متفرقه
نکته مهم : مهمترین زمان در فروش خرده فروشها ، فصل خرید تعطیلات است . فصل خرید تعطیلات رسماً از جمعه سیاه ، روز بعد از روز شکرگزاری آغاز میشود .
فصل خرید تعطیلات تقریبا ۲۰٪ از فروش سالانه بسیاری از خرده فروشان را تشکیل می دهد . برای جواهرفروشی ها ۷۰٪ فروش سالانه را به خود اختصاص می دهد . همچنین شامل روزهای خرید بزرگ دیگر مانند دوشنبه اینترنتی (Cyber Monday) ، دوشنبه سبز (Green Monday) و هر روز خرید دیگر تا کریسمس است . برخی از خرده فروشان هم فروش “کریسمس در جولای” را برای تحریک فروش در فصل رکود تابستان ابداع کردهاند .
تاثیر شاخص Retail Sales بر روی بازارهای مختلف
1 – بازار فارکس
گزارش خرده فروشی بطور ویژه مرتبط با بازار فارکس نیست ، اما اگر گزارش قوی تر از انتظار باشد ، ممکن است رشد کلی اقتصادی را نشان دهد ، و ارز را برای سرمایه گذاران جذاب تر کند .
2 – بازار اوراق قرضه
بازار اوراق قرضه معمولا افزایش میزان خرده فروشی را به عنوان یک نشانه منفی (نزولی) برای اوراق قرضه در نظرمی گیرد . این نگرانی ها احتمالا از این امر نشات می گیرد که افزایش نرخ بهره اگر اقتصاد خیلی سریع درحال گسترش باشد ، ممکن است لازم باشد و هر چه بیشتر نرخ بهره کوتاه مدت افزایش یابد ، نرخ بلند مدت اوراق بهادار جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارد . این بخاطر محدود شدن اسپرد نقدینگی بین اوراق قرضه و نرخ بهره کوتاه مدت می باشد .
3 – بازار بورس اوراق بهادار
در مواردی که نگرانی از افزایش نرخ بهره وجود دارد ، بازار بورس ، یک گزارش خرده فروشی مثبت را به عنوان نشانه ای از یک اقتصاد قوی و محیطی مساعد برای کسب و کار به منظور تحقق سود عملیاتی می بیند .
چند نکته مهم در خصوص شاخص میزان خرده فروشی یا Retail Sales
1 – شاخص Retail Sales جزء شاخص های تورمی است .
2 – شاخص Retail Sales توسط دفتر آمار و تجزیه و تحلیل اقتصادی ، وزارت بازرگانی آمریکا (The Census Bureau of the Department of Commerce) تهیه و منتشر می شود .
3 – کالاها و خدمات با دوام (کالاها و خدماتی که بیش از سه سال دوام دارند ، مثل لوازم خانه) و کالاها و خدمات بی دوام (کالاها و خدماتی که کمتر از سه سال دوام دارند ، مثل غذا)
4 – هزینههای مصرفکننده (Consumer Spending) تقریباً ۷۰٪ (دو سوم) تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده است و شاخص خرده فروشی را به یک شاخص اقتصادی خوب تبدیل می کند .
5 – اداره سرشماری ، مقدار خرده فروشی را با نرخ تورم تعدیل نمی کند.
6 – هنگام محاسبه حجم خرده فروشی 40% از فروش به کالاهایی بادوام مانند اتومبیل و لوازم خانگی و 60% از آنها به کالاهای مصرفی از جمله خوراک و پوشاک تعلق میگیرد .
7 – هنگام محاسبه تولیدات ناخالص (GDP) یک سوم از آن به خرده فروشی (Retail Sales) تعلق میگیرد.
8 – شاخص خرده فروشی از عوامل تکان دهنده بازار می باشد ، زیرا معیاری ست که ضریب اطمینان و میزان خرید مصرف کننده را نشان می دهد و درصد بالای آن نشان دهنده افزایش فعالیت های اقتصادی است.
9 – بهتر است علاوه بر درصد تغییرات ماهانه ، خرده فروشی (Retail Sales) سال به سال نیز بررسی شود . چرا که نرخ رشد سالانه خرده فروشی ، نشانه بهتری از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ارائه می دهد.
10 – گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) هر سه ماه یکبار در طول سال منتشر می شود . اگر خرده فروشی (Retail Sales) هر ماه زیاد باشد ، احتمالاً گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) نیز به همان میزان خوب خواهد بود . اما تنها زمانی درست نخواهد بود که قیمت ها به دلیل تورم در حال افزایش هستند . گزارش خرده فروشی متناسب با تورم نیست .
11 – به همراه شاخص Retail Sales ، آمار Core Retail Sales (تغییر در ارزش کل فروش در سطح خرده فروشی ، به استثنای خودرو) هم منتشر می گردد .
12 – شاخص Retail Sales را نیز می توان جزء حرکت دهنده های اصلی بازار به حساب آورد .
روش تاثیر : اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.
یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .
میزان تاثیر : زیاد
زمان انتشار گزارش : بصورت ماهانه ( روز پنجشنبه ، هفته دوم هر ماه – 14 روز پس از پایان هرماه )
منبع انتشار گزارش : وزارت بازرگانی ایالات متحده Census Bureau
چقدر سایت مفید و اوکیه ای ممنون
واقعا دمت گرم سایتت عالیه آیا اموزش هم دارید ؟پیج اینستا یا تلگرام نتنونستم داخل سایت پیدا کنم
واقعیت امر اینکه در زمان خبر تشخیص جهت تاثیر خیلی سخته ! شاید هم شدنی نباشه !ولی من بعد از شکست های پی در پی در تشخیص جهت حرکت یا تشخیص درست حرکت و برخورد با اسلیپیج بروکرها به این نتیجه رسیدم ورود در زمان خبر منطقی نیست ولی ورود بعد از خبر را میشه با یه استراتژی موفق تدارک دید .
روی این موضوع تا الان چندتا موفقیت کسب کردم .
از مطالب مفیدی که قرار دادید بسیار استفاده کردم . ممنونم♥
فوق العاده هستید ممنونم از زحماتتون