شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان UoM (University of Michigan) Consumer Sentiment
شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان UoM Consumer Sentiment در دهه 1940 توسط پروفسور جورج کاتونا در موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان ایجاد شد . تلاش های او در نهایت منجر به یک نظرسنجی تلفنی ملی شد که توسط دانشگاه انجام و ماهانه منتشر شد . این نظرسنجی از مصرف کنندگان در مورد دیدگاه های آنها در مورد امور مالی شخصی خود و همچنین وضعیت کوتاه مدت و بلندمدت اقتصاد ایالات متحده سؤال می کند . شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان سطح نسبی شرایط اقتصادی فعلی و آینده را ارزیابی می کند .
رشد این شاخص امکان پیش بینی مطلوبی از سلامت اقتصاد ایالات متحده را فراهم می کند . احساسات خوش بینانه در مورد خریدهای بزرگ می تواند شاخص اصلی رشد فعالیت مصرف کننده و در نتیجه رشد تورم باشد .
UoM Consumer Sentiment به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی پیشرو یا Leading Indicator در نظر گرفته می شود ، زیرا هزینه های مصرف کننده حدود 67 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در ایالات متحده را تشکیل می دهد .
نحوه اجرای شاخص UoM Consumer Sentiment
هر ماه ، دانشگاه میشیگان حداقل 500 مصاحبه تلفنی در سراسر ایالات متحده انجام می دهد . در این نظرسنجی 50 سؤال اصلی را می پرسند که سه حوزه (امور مالی شخصی ، شرایط تجاری و شرایط خرید) را پوشش می دهد . پاسخ به این سوالات اساس شاخص را تشکیل می دهد . از مصرف کنندگان میخواهند تا نظر خود را در مورد سؤالات زیر بیان کنند :
1 – آیا می توانید بگویید که در حال حاضر شرایط کسب و کار بهتر یا بدتر از یک سال قبل است؟
2 – آیا می گویید که وضعیت مالی شما (و خانواده تان که در آنجا زندگی می کنید) نسبت به یک سال پیش بهتر است یا بدتر؟
3 – آیا فکر می کنید که یک سال بعد شما (و خانواده تان که در آنجا زندگی می کنید) از نظر مالی وضعیت بهتری خواهید داشت یا بدتر یا تقریباً مثل الان؟
4 – فکر میکنید در 12 ماه آینده چه اتفاقی برای نرخهای بهره میافتد ؟ آیا این نرخها بالا میرود ، ثابت میماند یا کاهش مییابد؟
5 – در طی 12 ماه آینده ، به نظر شما به طور کلی قیمت ها بالا می روند یا کاهش می یابند یا همان جایی که الان هستند باقی می مانند؟
نکته : حدود 60٪ از هر نظرسنجی ماهانه شامل پاسخ های جدید است و 40٪ باقی مانده از نظرسنجی های تکراری است.
چند نکته در خصوص شاخص UoM Consumer Sentiment
1 – معمولاٌ دو نسخه از این شاخص با فاصله دو هفته (14 روز) منتشر می شود : مقدماتی (Prelim) و تجدید نظر شده (Revised) . گزارشات داده های مقدماتی (Prelim) معمولاً تأثیر بیشتری دارند .
2 – به شاخص UoM Consumer Sentiment ، شاخص Michigan Consumer Sentiment Index (MCSI) هم گفته می شود .
3 – به گفته دانشگاه میشیگان ، این نظرسنجی ها “ثابت کرده اند که نشانگر دقیقی از روند آینده اقتصاد ملی هستند .” نظرسنجی ها توانایی آنها را در پیش بینی دقیق تغییرات در نرخ بهره ، نرخ بیکاری ، نرخ تورم ، رشد تولید ناخالص داخلی ، مسکن ، تقاضای خودرو و سایر معیارهای کلیدی اقتصادی نشان داده اند .
روش تاثیر : رشد احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان معمولاً برای دلار آمریکا مثبت تلقی می شود . اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.
یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .
میزان تاثیر : متوسط
زمان انتشار گزارش : گزارش اولیه (مقدماتی) Prelim در اواسط ماه و گزارش نهایی (تجدید نظر شده) Revised در پایان ماه منتشر می شود.
منبع انتشار گزارش : دانشگاه میشیگان University of Michigan (UoM)
درود بر شما . بسیار عالی بود
سلام بر بزرگ مرد واقعا توصیف قشنگی اریه دادید دست مریزاد قارداش
مقاله خوبو بی شیله پیله ای بود منتظر مقاله های بیشترت هستم امیرجان
سلام . وب سایت شما در زمینه مطالب فاندا بی نظیره . کاش سبک تحلیلی خودتان را هم ارائه بدهید تا استفاده کنیم . ممنون
بسیار عالی بیان کردید
مرسی از زحماتتون. عالی توضیح دادید
درود بر شما…. خیلی عالی و فنی و شفاف و روشت تحلیل کرده و بنده شخصا بهترین نتایج را از تحلیل اقتصادی شما دریافت میکنم
امیدوارم همیشه برقرار باشین ….و موفق
خواهش میکنم . نظر لطف شماست
با سلام
برای فهمیدن و درک اخبار فارکس فقط از مطالب عالی شما استفاده میکنم.سپاسگذارم
ممنونم
سلام
اما امروز و زمان خبر برعکس چیزی که نوشتید اتفاق افتاده.تاریخ 1402/10/29 و عدد واقعی بیشتر از پیش بینی بود و برعکس شد و دلار ریخت.خدا به داد کسی برسه که طبق نوشته شما وارد معامله شده.
سلام . دوست عزیز در همان تایم خبر . در مجموع 3 تا خبر داشتیم که 2تاش به ضرر دلار بود (Existing Home Sales و Prelim UoM Inflation Expectations ) که قطعا تاثیر Inflation نسبت به Consumer بیشتر می باشد . به همزمانی خبرها دقت کنید . در ضمن من به کسی سیگنال ندادم !!!!
درود و سپاس برای همت والای شما در امر انتقال دانش. خدا کمکتون کنه آمین.
تغییر جفت ارزها به تغییر دوطرف بستگی داره و البته همزمانی خبر که خودش عامل اصلی محسوب میشه.