شاخص ﺿﺮﻳﺐ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﺼﺮف ﮐننده Consumer Confidence Index) CCI) یا Conference Board) CB)
شاخص ﺿﺮﻳﺐ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﻩ یا CCI یا CB ﻳﮑﯽ از دقیق ترین ﺷﺎﺧﺺ هاﯼ اﻃﻤﻴﻨﺎن اﺳﺖ و در دسته شاخص های اقتصادی پیشرو یا Leading Indicator است . شاخص ﺿﺮﻳﺐ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﻩ CCI یا CB یکی از معیارهای اقتصادی بسیار مهم در همه کشورها بهحساب میآید و برای اندازهگیری میزان خوشبینی مصرفکنندگان نسبت به شرایط اقتصادی جامعه به کار میرود . این شاخص در واقع نشان میدهد هر فرد نسبت به پایدار ماندن درآمدهای آتی خود چقدر مطمئن است؟ در صورتی که فرد اطمینان داشته باشد درآمد فعلیاش تا چندین سال آینده با نرخ رشد ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت ، با خیال آسودهتری کالاها و خدمات مورد نیاز خود را مصرف خواهد کرد .
این شاخص برای فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) اهمیت زیادی دارد و میتواند بر سیاستهای پولی فدرال رزرو تأثیر بگذارد . ﺑﺎﻧﮏ ذﺧﻴﺮﻩ ﻓﺪرال هنگام ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﺮخ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﻪ دﻗﺖ شاخص ﺿﺮﻳﺐ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﻩ CB را ﻣﻮرد ﺗﺎﻣﻞ ﻗﺮار ﻣﯽ دهد . از ﺁﻧﺠﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻣﺼﺮف ﺷﺨﺼﯽ دو ﺳﻮم اﻗﺘﺼﺎد ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ را ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽ دهد ، اﻳﻦ ﺷﺎﺧﺺ از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ محسوب می گردد.
خوشبینی مصرفکنندگان میتواند شرایط را برای افزایش نرخ بهره و سیاستهای انقباضی آماده کند . در مقابل بدبینی مصرفکنندگان هم میتواند فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره وادار کند.
بهطورکلی میتوان گفت در شرایط اقتصادی مساعد ، مصرفکنندگان با اعتماد بیشتری نسبت به آینده رفتار میکنید و خرید بیشتری انجام خواهند داد . از سوی دیگر ، در شرایط رکود اقتصادی ، مصرفکنندگان به سمت صرفهجویی و ذخیره کردن سرمایه و درآمد خود متمایل میشوند.
نحوه محاسبه شاخص CCI
این شاخص از سال 1967 به صورت نظر سنجی اعتماد مصرف کنندگان به رشد اقتصاد منتشر میشود . میزان اولیه این شاخص 100 تعیین شده است و با نظر سنجی تقریبا 3,000 خانواده امریکایی تنظیم میشود . شاخص CCI یا شاخص اطمینان مصرفکننده CB به طور ماهانه تهیه میشود و شامل ۵۰ سؤال میشود . این ۵۰ سال به گونهای طراحی شدهاند که تقریباً تمامی جوانب زندگی مصرفکننده را در بر میگیرند .
برای محاسبه این شاخص پنج سؤال اساسی از خانوارها پرسیده میشود :
1 – شرایط فعلی اقتصاد کشور چگونه است؟
2 – شرایط اقتصاد و تجارت در شش ماه آینده چگونه خواهد بود؟
3 – شرایط کار و درآمد خود را در حال حاضر توصیف کنید .
4 – شرایط کار ، درآمد یا بیکاری را در شش ماه آینده چگونه پیشبینی میکنید؟
5 – پیشبینی شما از درآمد کل خانواده در شش ماه آینده چیست؟
هر سوال در پرسشنامه به طور کلی به سه پاسخ ها: بله (مثبت) ، منفی (منفی) و خنثی (بدون تغییر) ، مصرف کننده می تواند با توجه به دیدگاه ها و قضاوت خود گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید.
بخشهای شاخص CCI
شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده CCI از 2 بخش زیر تشکیل شده است :
(1) شاخص رضایت مصرف کننده ( ارزیابی مصرف کننده از زندگی اقتصادی کنونی ) (Present Conditions) که مقدار آن 2 سوال از 5 است . 2/5
(2) شاخص انتظارات مصرف کننده ( انتظارات مصرف کننده از تغییرات آینده در زندگی اقتصادی ) (Expectations) که مقدار آن 3 سوال از 5 است . 3/5
شاخص رضایت مصرف کننده و شاخص انتظارات مصرف کننده خود نیز توسط تعدادی از شاخص های ثانویه تشکیل شده است .
سطح خنثی این شاخص برابر با ۱۰۰ واحد است . اعداد زیر ۷۵ نگرانکننده است و اعداد بالای ۱۲۵ هم خوب است . سقوط شدید شاخص اطمینان مصرفکننده CCI میتواند نشانهای از تضعیف اقتصاد آمریکا باشد . با این حال بایستی توجه داشت که این شاخص همبستگی بالایی با شاخص مخارج مصرفکنندگان ندارد . شاخص اطمینان مصرفکننده تنها زمانی برای بازار اهمیت دارد که بیش از ۵ واحد تغییر کند .
مزایا و معایب شاخص CCI
این شاخص این مزیت را نسبت به سایر شاخص های مشابه دارد که که میزان تغیرات قیمت برای کالاهای وارداتی را نیز تحت پوشش قرار می دهد ، در حالی که سایرین این موضوع را مورد بررسی قرار نمی دهند ، اما از نقاط ضعف آن هم کوچک بودن تعداد کالاها و خدماتی است که برای محاسبه این شاخص مورد استفاده قرار می گیرد . تنها 324 آیتم در محاسبه این شاخص مورد بررسی قرار می گیرد ، در حالی که در مورد شاخص دیگری همانند CPI مورد توجه قرار دارد این میزان به 1110 آیتم می رسد . با وجود چنین کاستی هایی این شاخص در مجموع مهمترین شاخص برای اندازه گیری تورم میباشد .
در سایت فارکس فکتوری ما با 2 نسخه CCI مواجه هستیم :
CB Leading Index , CB Consumer Confidence
روش تاثیر : اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.
یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .
میزان تاثیر : متوسط
زمان انتشار گزارش : معمولا CCI به صورت ماهیانه منتشر میشود . ( در آخرین سه شنبه ماه جاری – معمولاً پس از 20 هر ماه )
منبع انتشار گزارش : هیئت کنفرانس Conference Board (CB)
خدا قوت
اطلاعات واضحی منتشر میکنید
سپاسگزار و دمتون گرم
و اینکه یه سئوال ؟
قبلی یعنی اینکه ==در زمان انتشار خبر قبلی ( اعلام قبلی ) این عدد روی این رقم بوده ….درسته ؟
وپیش بینی یعنی اینکه == ممکنه به این رقم برسه
واقعی هم به این معنی که == این اتفاق قراره بیفته ؟
و دیگه اینکه قرمز بودن عدد واقعی باعث ضعف ارز و رنگ معمولی یعنی این که تاثیر چندانی ندارد و رنگ سبز نشان دهنده قدرت گرفتن ارز مربوطه میشه…
آیا چیزهایی که گفتم درسته عزیز ؟