Amir Kral - Forex Trader

0 %
امیر کرال
معامله گر (تریدر) فارکس
  • سبک ترید :
    اصول
  • نوع ترید :
    روزانه
  • سابقه :
    7+ سال
زبان ها
انگلیسی
استانبولی
تورکی
سبک تحلیل
اصول
مدیریت سرمایه
روانشناسی
پلن معاملاتی
استراتژی
سایر مهارت ها
  • طراح وب سایت
  • بیزنس کوچینگ
  • مدیر سئو

شاخص های قیمت واردات و صادرات Import and Export Price Indexes (MXP)

1400-09-03

شاخص های قیمت واردات و صادرات Import and Export Price Indexes (MXP)

صادرات و واردات دو عمل اقتصادی ضروری برای هر کشور است . اینکه یک کشور کالاهای مورد نیاز خود را از سراسر دنیا تامین کند و کالا های تولیدی خود را به دیگر کشور ها صادر کند ، می تواند زمینه های رشد اقتصادی را فراهم کند. به عبارتی صادرات و واردات کشور ها مکمل یکدیگر هستند و در کنار یکدیگر زمینه های توسعه اقتصادی کشور را فراهم می کنند .

شاخص های قیمت واردات و صادرات ایالات متحده (MXP) تغییر در قیمت کالاها و خدمات خریداری شده از خارج از کشور توسط مصرف کنندگان و مشاغل آمریکایی (واردات) (Import Price Index (IPI)) و فروخته شده به خریداران خارجی (صادرات) (Export Price Index (EPI)) را اندازه گیری می کند . به عبارتی MXP تغییرات قیمت در کالا ها و خدمات غیر نظامی ورودی و خروجی به ایالت متحده را محاسبه می کند  . MXP در هر ماه یک بار بروز می شود و داده های جدید به خود می گیرد .

اهداف شاخص MXP

1 – کاهش آمار تجارت دولتی : از آنجایی که آمار تجارت به صورت اسمی دلار گزارش و جمع آوری می شود ، تحلیلگران می توانند از MXP ها برای تبدیل آنها به مقادیر واقعی استفاده کنند.

2 – پیش بینی قیمت های آتی و تورم داخلی  : قیمت برخی از کالاهای مصرفی ممکن است تا حدی به هزینه کالاهای وارداتی یا مواد خام مورد استفاده در تولید داخلی آنها بستگی داشته باشد.

3 – کمک به فدرال رزرو (FRB) جهت تصمیم گیری در مورد اجرای سیاست های پولی : ردیابی جریان های تجاری و سیر مورد انتظار تورم داخلی در آینده ، هر دو ملاحظات مهم در تعیین سیاست هستند.

4 – اندازه گیری نرخ ارز و مذاکره در قراردادهای تجاری : MXP ها را می توان برای تخمین یا تنظیم نرخ ارز و عوامل افزایش قیمت مبادله ارز برای توافق نامه ها و قراردادهای تجاری استفاده کرد.

5 – شناسایی صنعت خاص و روندهای قیمت جهانی : MXP ها برای صنایع، کالاها یا کشورهای مبدا مختلف می توانند برای کمک به شناسایی روندها در این ابعاد مختلف استفاده شوند.

 

نحوه خواندن شاخص های قیمت واردات و صادرات (MXP)

انتشار MXP به عنوان یک شاخص ، به اندازه گیری تغییرات قیمت ها در مقایسه با سال پایه کمک می کند . شاخص ها از سال پایه 2000 استفاده می کنند که با مقدار شاخص 100 مطابقت دارد . تغییرات قیمت را می توان با توجه به سال پایه و مقدار شاخص 100 متناظر آن اندازه گیری کرد .

به عنوان مثال ، شاخص قیمت وارداتی 116.8 برای کالاهای مصرفی در اکتبر 2021 به این معنی است که از سال 2000 تا کنون 16.8 درصد افزایش در قیمت واردات داشته است .

چند نکته در خصوص شاخص های قیمت واردات و صادرات (MXP)

1 – شاخص های قیمت واردات و صادرات ایالات متحده (MXP) تغییرات قیمت کالاها و خدمات وارداتی و صادراتی از ایالات متحده را برای پنج شریک تجاری برتر ایالات متحده (کانادا ، چین ، آلمان ، ژاپن و مکزیک) ارزیابی می کنند .

2 – شاخص MXP به همراه دو شاخص دیگر یعنی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) نشان دهنده های معیارهای اصلی برای اندازه گیری میزان تغییر قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد ایالات متحده می باشند .

3 – شاخص MXP  اولین آمار تورم منتشر شده توسط دولت است.

 

روش تاثیر : اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.

یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .

میزان تاثیر : کم

زمان انتشار گزارش : بصورت ماهانه ( حدود 13 روز پس از پایان ماه )

منبع : اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) Bureau of Labor Statistics

ارسال شده در تحلیل فاندامنتالبرچسپ ها:
یک دیدگاه بنویسید

12 − سه =

زندگیتو جوری بساز که داستانش ارزش گفتنو داشته باشه
‏‏ᴍᴀᴋᴇ ʏᴏᴜʀ ʟɪғᴇ ᴀ sᴛᴏʀʏ ᴡᴏʀᴛʜ ᴛᴇʟʟɪɴɢ